tirsdag den 10. august 2010

Ventetid

Jeg er nu 16 uger henne i min graviditet, der er knap 24 uger tilbage, lidt over 3 uger til jeg er halvvejs og hele 23 dage til næste scanning.
Jeg ved godt at tiden pludselig går stærkt, men lige nu er jeg usigeligt utålmodig. (I hvert fald efter at komme til scanning)

Har stjålet lidt fra en artikel:
Sundhedsstyrelsen opdaterede sidste år sine anbefalinger til gravide - og i den 16 sider lange pjece (»Det er endda vores kortfattede pjece«, siger de i Sundhedsstyrelsen) gøres det klart, at man næppe kan regne sine graviditet som »sund«, hvis man ikke har været igennem en tjekliste af anseligt format. Indsatsen for at være en god gravid og mor begynder, allerede før graviditetstesten bonger positivt ud.
Allerede når man planlægger at blive gravid, bør det således være slut med rødvin og røg. Den gode mor in spe skal også tage folsyretilskud - ellers risikerer hun et rygmarvsdefekt barn. Og således vel begyndt vælter forbud og velmenende råd ud til den gravide - fra Sundhedsstyrelsen og andre instanser: Spar på sukker og fedt. Tag vitaminpille. Har du tjek på kalken? Undgå kaffe og cola. Spis ikke for to. Pas på rovfisk og tun på dåse, men spis ellers meget fisk (ellers bliver dit barn uintelligent). Tøm ikke kattebakken. Ingen lever. Spis jerntilskud, D-vitamin og kalk - men slå alarm, hvis du har lyst til ler, sæbe eller gips. Ingen råmælksost. Økologisk mad. Bevæg dig 30 minutter om dagen, men undgå dykning. Lav knibeøvelser. Undgå al medicin, passiv rygning og natarbejde. Smag aldrig på rå fars og vig bort fra rødt kød. Undgå kosmetik, creme og parfume. Farv ikke håret, mal ikke væggene og bliv langt væk fra spraydåser.

-Der er ikke noget at sige til at man bliver lidt småskør af at være gravid.
Nu vil jeg lave forårsruller og en gang ris.

Og senere, der sælger jeg højst sandsynligt min sjæl til djævelen for en spandfuld kaffe.

1 kommentar:

  1. Hold da op som maven strutter fint :)

    Økologisk mad? - jamen skulle det ikke være det sunde valg, uden forskellige kemikalier sprøjtet udenpå? tosset :)

    SvarSlet